Saturday, June 2, 2012

sungguh diri ini teruji...

pahitnya hempedu, pahit lagi rasa hati. hempedu hanya sebagai ibarat pada sesuatu. tetapi hakikatnya, hanya Allah sahaja yang tahu. tak semua insan yang telah Allah hidupkan di dunia ini hanya mendapat kesenangan dan kebahagiaan. sebaliknya, Allah telah menguji hamba-Nya dengan ujian samada kita mampu terus bertahan atau tidak. 


tertarbiyahnya diri tatkala melihat insan lain kehilangan insan-insan yang dia sayangi. sebatang kara tanpa ada sesiapa yang mampu memujuk hatinya. tatkala itu, aku termalu sendiri kerana dirinya lebih kuat dari aku. tertanya-tanya di minda. siapakah yang membuatnya berdiri dengan teguh tanpa sebarang cacat celanya...? di saat persoalan itu terus menerus menerjah minda, seorang ustaz telah menghampiriku. sebelum ini dia pernah bertanya padaku. "bagaimana keadaan hati untuk hari ini?" dan sampai hari ini aku tak termampu untuk menjawabnya. dan saat ini ustaz itu kembali meraih jawapanku. 


di saat ini pun tak terjawab. seperti dia dapat  menembusi rahsia hati ini tatkala dia mengatakan bahawa setiap hati mempunyai pemilik yang kekal dan yang satu. mengadulah pada Allah. janganlah hanya meratap dan merenung kembali apa yang telah berlalu. tempat itu hanyalah sekadar satu persinggahan yang tidak mampu dan mustahil untuk dikembalikan. pohonlah dan terimalah dengan redha dan bukannya dengan pasrah


saat ustaz tersebut merenung terus ke dalam mata ini, seakan-akan aku temui satu jalan yang lurus. ustaz itu meneruskan bicaranya tanpa sempat untuk aku membalasnya.


 ingatlah..kamu masih ada Allah yang mampu mendengar dan melihat kamu pada setiap saat, tempat dan sepanjang hidupmu. jangan terus pasrah dalam kehidupan. terus selagi diberi peluang. selagi mana kamu tidak tersasar dari syariatnya, janganlah mengalah. Allah sentiasa ada setiap permintaanmu. kamu tidak keseorangan lagi.di saat ini, kamu masih ada lagi keluarga dan sahabat-sahabat yang mampu membuatkan kamu teruskan langkah walau longlai sekali pun. tetapi andai hati kamu mampu untuk terus mengingati Allah pada setiap langkahmu, langkah kamu itu tak kan selonglai sekarang dan yang sebelum ini. setiap ikhtibar dan sejarah yang lalu bukan untuk dikenang tetapi untuk memberi kamu kekuatan. ada lagi ujian yang lagi hebat dari sebelum ini. berpeganglah pada janji Allah. setiap perkara yang Allah jadikan kepada kita adalah bergantung pada kemampuan kita. Allah tidak akan sesekali menzalimi hamba-Nya. kasih Allah itu terlalu tertinggi kepada kita. ingatlah, hanya Allah yang mampu untuk kita terus melangkah dengan tabah. dan ketabahan itulah yang memjadikan hati kita terus mengingati-Nya. 


subahanaallah.. tersentak aku mendengar bicaranya. aku memejamkan mata ini seketika. sebak rasanya apabila mengenangkan betapa jahilnya aku terhadap kuasa Allah. saat aku membuka mata, tak terlihat walau seorang pun dihadapanku. Ya Allah..telah Kau hantarkan peringatan kepadaku sebelum aku terus alpa dengan kasih-Mu. betapa kerdilnya diri ini dihadapan-Mu. ampunilah dosa setiap langkahku dan keluargaku. -p/s- janji Allah pastikan tertunai. berpegang teguhlah pada janji-Nya-

2 comments: