Sunday, April 14, 2013

Rasa Yang Telah Allah Beri..

Beberapa hari lepas, 12hb 4..genaplah 3 tahun dia pergi..hebatnya penangan rindu yang telah Allah ciptakan..masyaAllah..rasa tak tertanggung rindu ni..hendak digapai, tiada bayang..hendak dipegang, tiada jasad..hendak di pandang, hanyalah gambar kenangan yang menjadi santapan mata kini..rindu pada yang sudah "tiada"..sungguh, Allah hanya meminjamkan dia hanya untuk sementara..tanpa tanda, dia dibawa pergi..ya Allah..pedihnya, sampai kini tak termampu diluahkan dengan kata-kata..benarlah apa yang telah dikata..

"Allah mencipta dan meminjamkan sesuatu bukanlah hanya untuk dipersia-siakan..apabila ia pergi, ketahuilah kamu akan hikmah disebalik kejadianNya"..

Benar..pemergiannya mengajarkan erti rindu yang sebenar-benarnya..ketiadaanya memberi makna betapa hebatnya kuasa sebuah doa..Allah..hanya doa yang mampu diberi..bukan beerti untuk memusnahkan rasa rindu tetapi tenangkanlah dia dengan rinduku ini bersama-sama rahmatMu..dengan rindu ini, ku mengangkat tanganku ke langit..langit yang diciptakan olehMu.. menunjukkan betapa agungnya susunanmu terhadap kehidupan ini..

Indahnya cahaya yang Engkau telah beri..mengajarkan kami arah jalan syurgaMu..dengan rahmatMu, kami dilahirkan dengan cara hidup Islam..dia yang telah Engkau pinjamkan kepada kami, menyedarkan kami erti sebuah syurga dan memberikan kami gambaran sebuah keperitan rasa neraka..

Bukan salahnya andai kami tersasar..dia yang telah memberi teguran serta ajaran tentang dosa dan pahala, tetapi kami yang lalai terhadapnya..ya Allah..janganlah sesekali dia diseksa hanyalah kerana dosa-dosa kami..bahkan dialah yang layak mendapat kehidupan yang sejahtera kerana pernah mengasuh kami akan erti betapa manisnya iman itu..

Adakala air mata rindu ini akan menitis apabila mengenangkan dia yang telah pergi..bukan mengharap dia kembali kerana kami tahu erti "pergi tak kembali"..tetapi..dengan kenangan semalam itu, memberi erti segala-galanya..

Ya Allah..temukanlah kami di akhiratMu kelak..agar dapat kami meleraikan erti rindu ini..amin...

No comments:

Post a Comment