Monday, January 9, 2012

dAn sAaT InI....

dulukan..
dia yang selalu manjakan aku. time tu mak tengah mengandungkan adik bawah aku. disebabkan tak nak aku merasa sunyi, dia selalu je bawak aku jalan-jalan bila dia balek dari tempat kerja. setiap petang, aku pasti tunggu dia depan pintu. aku sure sangat yang dia pasti akan bawak aku naek moto dia gi jejalan.. seronoknya usah di kata. 
selalu gak dia nak yang terbaek dalam diri aku. sampaikan kalau ada je anak jiran yang cuba kacau aku time aku tengah study, dia pasti marah.aku tak boleh tengok dia marah. aty aku mesti sedih. seolah-olah dia marah kat aku. bila tengok aku nangis, dia mesti try cakap lembut-lembut dengan aku. "abah tak marah la kat anak abah ni..nape nangis ni..?kan comel je kalau senyum" haha abah2..ni la ayat yang selalu dia ucapkan bila aku nangis.
sampai aku besar..
dah masuk sekolah menengah pon, dia tetap nak yang terbaek dengan aku.. dan..bila aku cuti, aku akan sentiasa tunggu dia balek dari tempat kerja. tapi tak dela sampai dia nak bawak aku jalan2 nek moto. bila aku dah besar, kalau boleh dia nak aku dok umah je. tak suka orang laki selalu usik aku. muka dia pasti berkerut, risau katanya.dia nak aku kawen dengan orang yang betul2 boleh bimbing aku bukan atas dasar fizikal tapi boleh terima aku seadanya. dia cukup menjaga adap2 orang Islam. pakaian aku pon dia sentiasa akan pastikan menutup aurat bukan atas dasar syarat semata-mata tetapi menurut syariat!
dia juga akan pastikan aku sentiasa mengingati setiap hafalan yang pernah aku hafal. saat aku melagukan hafalanku. dia pasti akan tersenyum. kerna, apa yang pernah dia hajati hampir tertunai. sehinggalah aku mengabil SPM..saat itu dia sungguh riasukan aku. dia pernah suh aku amik aje exam kat sekolah yang dekat dengan umah. tapi aku menolak. 
lepas abis exam, tibalah masa untuk aku minta kerja. time tu dia betul2 tak kasi. sampaikan aku mogok lapar. tak nak makan. sampailah satu malam ni.. dia suh aku dok sebelah dia time dia tengah makan. dia suh aku makan. aku tak mampu nak pandang muka dia. sebab, aku takut jawapannya pasti mengecewakan aku. ternyata telahan aku benar. tak mampu untuk aku bersuara. hanya mampu menangis. entah kenapa, dengan dia aku cepat sensitif. dia tak marah pun. siap cakap lembut2 lagi tu.tapi setiap ayat pujukan dia, pasti akan menyejukkan aty aku. "abah sayang kat anak abah. bukan abah tak nak kasi anak abah kerja. abah risau je..kalau boleh, abah tak nak anak abah yang sorang ni kerja. biar abah yang tanggung sampai anak abah dah nak kawen sekalipun.abah tak kisah". entah kenapa pula aku senang dengan setiap pujukan dia. pasti membolehkan aku tersenyum semula.
saat aku tidak layak untuk ke U, dialah yang sering sibuk mencari sekolah yang terbaik tok aku ambil STPM. tidak pernah2 dia sendiri mendaftarkan kami anak beranak di pejabat sekolah melainkan aku seorang sahaja. 
selalunya mak lah yang menemankan kami mendaftar..sering kali aku balek umah apabila berkesempatan. tak pernah aku lepaskan peluang balek ke umah. kadang2, aku akan call abah. walaupun abah tengah sibuk, abah tetap seronok berbual dengan aku. tak payah tok aku kenalkan diri dekat tepon sebab dia sentiasa kenal dengan suara anak dia. 
sampailah suatu masa..
aku balek umah..terkejut dia tengok aku. tapi dia tetap tersenyum.. kalau aku terlepas peluang tok cium pipi dia, dia pasti menegurku. sedih je ayat dia.."tak ingat kat abah dah ke?sedih je abah tengok anak abah sorang ni tak nak cium pipi abah dah" abah2..tak pernah lupa tok meminta kasih sayang kami.
saat aku berada di sekolah pada esok hari...
saat tak termampu tok aku berkata2..aku ketok dada aku berkali-kali tanda hati aku tak termampu menampung kesedihan. tak mampu tok aku meneruskan langkah. melurut jatuh sangat aku mendengar perkhabaran itu. hanya Tuhan sahaja yang tahu hati aku saat itu. aku tetap tak percaya sehinggalah saat aku menjejakkan kaki ke pintu umah. tak termampu aku memandang jasad yang terdampar di satu sudut umah aku. aku cuba tersenyum tok tetamu yang tak terbilang bilangannya tanda hati aku cuba menafikan kenyataan. aku pandang wajah mak..ade kakak sulung aku di situ memeluk mak. macam cuba menenangkan hati mak. aku melangkah perlahan2 ke arah mak..saat aku tunduk cium tangan mak, mak terus tarik tangan aku tok memeluk aku..saat itu, air mata aku perlahan2 keluar. aku pelik. nape aku jadi cam ni..saat mak melafazkan "anak mak,sabarlah.dia dah 'pergi'."saat itu, aku tak termampu menampung keseimbangan badan aku.perlahan2 aku bangun. terus aku mara ke bilik air..ambil air sembahyang. aku cuba menenangkan hati dengan bersolat. lepas aku solat, aku masih berteleku di atas sejadah. air mata aku tak mampu terhenti. aku cuba gagahkan diri tok melihat wajah dia. Ya Allah..hanya seketika sahaja aku mampu memandangnya. "abah, bukan anak abah ni tak nak pandang wajah abah, tapi anak abah ni tak kuat!" aku cuba kuatkan semangatku tok menyiramkan air ke atas kepala dia tok kali terakhir, tapi tangan aku tak mampu untuk mengangkatnya. terus aku keluar dari tempat itu. saat tiba saat tok mencium dahi dia untuk terakhir kalinya, aku mula menjauh. tak sanggup aku terima kenyataan bahawa dia akan pergi selama-lamanya dari hidup aku! kakak aku cuba menenangkan aku. aku memandang lama wajah suci itu. aku cuba menahan air mata dari keluar. saat bibir aku mencecah dahinya,aku tak mampu menahan air mata. saat itu, aku benar2 terasa dia akan pergi dan aku takkan bertemu lagi dengan dia. lantas kakak memeluk aku. dan..saat akhir dia di bawa pergi, aku terbayangkan wajah tersenyum dia. 
setiap detik aku tidak mampu menyahkan gambaran wajah tersenyum dia. sampaikan aku sering kali bermimpikan dia sentiasa ada di sisiku. dan disebabkan itulah aku gagahkan diri tok mencapai impian kejayaan tok dia. ketika aku memegang slip keputusan STPM, air mata aku mengalir lagi teringtakan dia. tak sempat tok aku menunjukkan kejayaan yang dia harapkan dari aku. 
pada ketika ini, aku berdiri di sini. menggenggam amanah. mencari rahmatNya yang ternyata semakin jauh dari keluarga..
aku masih lagi tidak mampu melupakan wajah dia yang tersenyum ke arahku..kata2 pujukan dia..setiap langkah, kenangan bersamanya pasti aku kenang sehingga kini..
ya Allah. tempatkan lah dia bersama roh2 yang Engkau redhai..tenangkanlah dia di sana.. temukan aku dengannya kelak..amin...
abah...anak abah ni selalu mengecewakan hati abah..maafkan diri ini kerna ketelanjuran tingkahku mencalarkan hati abah..
dan sehingga saat ini...
aku menyesal kerana tidak pernah mengucapkan "ANAK ABAH YANG ABAH SERING USAP KEPALANYA INI, SAYANG SANGAT-SANGAT KAT ABAH!!!"

No comments:

Post a Comment